ناتورالیسم چیست؟|هنگامه امیری نژاد ناتورالیسم چیست؟|هنگامه امیری نژاد
مقاله جامع
جامع ترین مقاله شناخت سبک به زبان فارسی
سبک: ناتورالیسم
سبک ناتورالیسم چیست؟
-
ناتورالیسم در پاسخ به کدام جنبش هنری شکل گرفت؟
-
ناتورالیسم در چه قرنی شکل گرفت؟
-
نام دیگر سبک ناتورالیسم چیست؟
موضوع و محور اصلی اثار سبک ناتورالیسم چیست؟
تفاوت ناتورالیسم با رئالیسم در چیست؟
جنبش های شکل گرفته در سبک ناتورالیسم را نام ببرید؟
-
مدرسه باربیزون با چه اهدافی شکل گرفت؟
-
هنرمندان معروف مدرسه باربیزون چه کسانی بودند؟
-
مدرسه رودخانه هادسون با چه اهدافی شکل گرفت؟
-
هنرمندان معروف رودخانه هادسون چه کسانی بودند؟
هنرمندان مشهور سبک ناتورالیسم چه کسانی هستند؟
-
هنرمندان سبک ناتورالیسم چه اهدافی را در نقاشی دنبال می کردند؟
ناتورالیسم چیست؟|هنگامه امیری نژاد ناتورالیسم چیست؟|هنگامه امیری نژاد
در قرن نوزدهم شاهد حرکتی به سمت بازنمایی واقعیتر از دنیای اطرافمان بودیم. جنبش هنری ناتورالیسم در اوایل دهه 1800 در پاسخ به جنبش رمانتیسم، که احساسات و تخیل هنرمند را تسخیر می کرد و به این احساسات و ایده ها اجازه می داد در بیننده نفوذ کند؛ توسط نقاشانی که با تصویرسازی آرمانی از موضوعات در هنر رمانتیسم مخالف بودند، و سعی کردند همه چیز را دقیقاً همانگونه که هست به تصویر بکشند آغاز شد.
ناتورالیسم چیست؟|هنگامه امیری نژاد ناتورالیسم چیست؟|هنگامه امیری نژاد
جنبش ناتورالیسم که در قرن نوزدهم پدیدار شد، تغییری را به سمت بازنمایی سوژهها به شیوهای که ما واقعاً آنها را میبینیم، نشان داد زیرا پیش از آن، جنبش های هنری ؛ مردم یا مناظر را به شیوه ای تلطیف شده یا ایده آل بازنمایی می کردند و مجسمهها و نقاشیهای منظره قبل از اوایل قرن نوزدهم فضایی از رمانتیسم را در خود داشتند و ناتورالیسم به یکی از برجسته ترین جنبش های این قرن تبدیل شد. بسیاری معتقدند که ترکیب ناتورالیسم و رئالیسم به هنر مدرن و امپرسیونیسم منجر شد.
ناتورالیسم چیست؟|هنگامه امیری نژاد ناتورالیسم چیست؟|هنگامه امیری نژاد
این جنبش که با عنوان طبیعت گرایی هم شناخته می شود تلاشی بود در جهت نمایش زندگی به همان صورت که وجود داشت، در ابتدا در قالب نقاشی هایی با محوریت منظره، که با آثار رنگ روغن جان کنستابل شناخته می شود ظاهر شد و برای اولین بار در نقاشی های مناظر در انگلستان و پیش از اینکه به فرانسه برسد به نقاط مختلف اروپا راه یافت.
ناتورالیسم چیست؟|هنگامه امیری نژاد ناتورالیسم چیست؟|هنگامه امیری نژاد
در واقع می توان گفت اگر سبک رمانتیسم اعتقاد قوی به حواس و عواطف را در بر میگرفت و تصویری تلطیف شده و آرمانی از موضوع را تداوم می بخشید، طبیعت گرایی بیشتر به عقل و خرد متوسل می شد و سعی می کرد همه چیز را آنطور که هستند به تصویر بکشد. همچنین باید گفت طبیعت گرایان از دیدگاه علمی به جهان نگاه می کنند و انسان را بخشی از طبیعت و تابع نیروهای آن می دانند.
با توجه به اینکه واژه طبیعت گرایی از کلمه طبیعت مشتق شده است بنابراین رایجترین موضوعات نقاشی در این جنبش مناظر طبیعی هستند اما نمی توان گفت تنها موضوعات، زیرا پرتره های انسانی نیز از نمونه های عالی این سبک به شمار می روند.
ناتورالیسم اغلب با رئالیسم، جنبش دیگری که در اواسط قرن نوزدهم در فرانسه آغاز شد، اشتباه گرفته می شود. هنرمندان دوران ناتورالیسم و رئالیسم عمدتاً در تلاش بودند تا نوعی تضاد بین آثار خود و آثار جنبش رمانتیسم، که قبل از ناتورالیسم و رئالیسم وجود داشت، ایجاد کنند. در واقع به نظر می رسد ناتورالیسم چیزهای زیادی از جنبش رئالیسم به ارث برده است، از جمله تمرکز بر به تصویر کشیدن افراد معمولی در موقعیت های روزمره. با این حال، در مقایسه با رئالیسم، ناتورالیسم بیشتر به دقت فراواقعی در ترکیب بندی توجه داشت.
اگرچه این جنبشهای هنری به هم مرتبط هستند و شباهتهای متعددی دارند، اما به طور کلی می توان اذعان کرد ناتورالیسم در هنر از دو جهت از رئالیسم متمایز است. رئالیسم سبکی از هنر واقعی است که بر ارائه جهان و شرایط اجتماعی آن به واقعی ترین شکل ممکن تمرکز دارد.
با توجه به این تفسیر اولین تفاوت متمایز بین ناتورالیسم و رئالیسم در محتوای نقاشی ها نهفته است، در حالی که ناتورالیسم یا طبیعت گرایی تمایل دارد بر روش های خلق نقاشی تمرکز کند، از جمله اختراع نقاشی در هوای آزاد، رئالیسم بر موضوع تمرکز دارد. به طور معمول، نقاشان رئالیست، با به تصویر کشیدن مردم عادی که در حال انجام زندگی عادی خود هستند، به دنبال نمایش عینی زندگی واقعی بودند و سعی داشتند مردم عادی را در موقعیت های روزمره به جای قهرمانان ایده آل نشان دهند.
در حالی که هنرمندان طبیعت گرا چندان نگران محتوای نقاشی نبودند و در عوض، بیشتر علاقه مند بودند که مناظر وقعی را تا جایی که ممکن است به صورت واقع گرایانه بازنمایی کنند.علاوه بر این، بسیاری از نقاشیهای رئالیسم، تفسیری در مورد مسائل سیاسی و اجتماعی زمان خود ارائه میدهند، در حالی که آثار طبیعتگرا عمدتاً بر به تصویر کشیدن صحنههای بیرونی و زندگی روستایی تمرکز دارند.تمایز دوم در آگاهی اجتماعی نهفته در نقاشی های رئالیسم نهفته است.
نقاشان رئالیست اغلب از طریق آثار خود به ترویج مسائل سیاسی و اجتماعی می پرداختند. رئالیسم سوسیالیستی و نقاشی صحنه آمریکایی نمونه هایی از جنبش های اجتماعی هستند که توسط تحولات جنبش هنری رئالیسم برانگیخته شده اند در مقابل نقاشان طبیعت گرا به طور کامل به توسعه طبیعی ترین سبک نقاشی توجه داشتند و نقاشی های آن ها اغلب موضوعات روستایی، بی ادعا و گاهی احساساتی هستند.بخشی از تعریف هنر ناتورالیستی به عکاسی بستگی دارد. تحولات تکنولوژیکی در عکاسی تأثیر زیادی بر این جنبش هنری گذاشت.
پیشرفت در عکاسی نقاشان منظره رئالیست را به چالش کشید و بسیاری شروع به آزمایش با سبک های مختلف کردند.هنرمندان که نتوانستند جهان را با دقت و سرعت دوربین ثبت کنند، تکنیک های مختلفی را امتحان کردند. با این حال، نقاشان طبیعت گرا از این فناوری جدید لذت بردند. هنرمندان طبیعتگرا با استفاده از عکاسی، نقاشیهای واقعی را تولید کردند بی نظیر بودند.به طور کلی باید گفت هر دو سبک در تلاش برای بازنمایی واقع گرایانه از زندگی و صحنه های واقعی هستند، رئالیسم بر نمایش افراد در صحنه های روزمره زندگی و ناتورالیسم بر نمایش و بازنمایی طبیعت و مناظر تاکید دارد.
موضوعات نقاشی های طبیعت گرا برای بینندگان وسیع تری آشنا و احساسی بود. تفاوت اصلی این است که ناتورالیسم معمولاً به اشیا و طبیعت در حالت واقعی خود اشاره می کند در حالی که رئالیسم می تواند به هر چیزی اشاره کند، تا زمانی که یک بازنمایی واقعی از آن چیز باشد. به عنوان مثال، افلیا شخصیت داستانی شکسپیر را به سبک رئالیسم نقاشی کرده است. بنابراین، و به نظر می رسد رئالیسم دامنه وسیع تری دارد، از این رو می توان آن را چتری دانست که طبیعت گرایی زیر آن قرار می گیرد.
در موج سبک ناتورالیستی، جنبشها یا مکاتب هنری متعددی پدید آمدهاند، مانند مدرسه نورویچ، مدرسه باربیزون، مدرسه رودخانه هادسون، روسی ودررز، مدرسه لاهه و غیره
یکی از جنبشهای مهم در نقاشی فرانسوی، اصطلاح «مدرسه باربیزون» می باشد و به گروهی از نقاشان اطلاق میشود که در حدود سال 1848 در دهکده فرانسوی باربیزون در نزدیکی جنگل فونتنبلو و اطراف آن ساکن شدند.آثار این گروه که با عنوان مدرسه فونتنبلو هم شناخته می شدند؛ به عنوان قوی ترین حرکت نقاشی صرفاً منظره در قرن نوزدهم فرانسه در نظر گرفته می شود. مکتب باربیزون که به شدت تحت تاثیر مناظر قرن هفدهم هلند و نقاشان فضای باز مانند جان کنستبل و نقاشی منظره انگلیسی بود، گام مهمی در توسعه هنر منظره فرانسوی به شمار می رود.
هنرمندان Barbizon که بیش از همه به خاطر نقاشیهای معمولیشان مورد توجه قرار گرفتند، طبیعتگرایی قابلتوجهی را توسعه دادندو نقاشی های آنها بیشتر مناظری از دشت ها، درختان و جنگل ها است که همگی به سبکی سیال ارائه شده اند و می توان گفت این هنرمندان سنت کلاسیک نقاشی منظره را رد کردند.
در اواسط قرن نوزدهم گروه بزرگی از نقاشان منظره آمریکایی از چندین نسل که بین سالهای 1825 و 1870 کار میکردند ،با عنوان مدرسه نقاشی منظره رودخانه هادسون شکل گرفت. رهبران اولیه مدرسه رودخانه هادسون توماس دوتی، آشر دوراند و توماس کول نقاش بریتانیایی الاصل که به عنوان بنیانگذار مدرسه رودخانه هادسون شناخته می شود، بودند و همگی در فضای باز کار می کردند.
اولین آثاری که میتوان به عنوان نقاشیهای مدرسه رودخانه هادسون طبقهبندی کرد، اثر توماس دوتی، یکی از اولین هنرمندان منظره آمریکایی بود که صحنههای غنایی آرام منطقه را نقاشی کرد. با این حال، مشهورترین و تأثیرگذارترین گروه، توماس کول بود.
کول منظره را با نمادگرایی سرمایه گذاری کرد، و پیشنهاد کرد که صحنه های طبیعی را می توان به تمثیل های معنادار، و همچنین تجربه های غوطه ور و دگرگون کننده برای بیننده تبدیل کرد.در میان زندهترین و دراماتیکترین آثار قرن نوزدهم، بومهای گسترده مدرسه رودخانه هادسون، شکوه و عظمت چشمانداز آمریکایی را به تصویر میکشد و دوران پرمخاطره سرنوشت آشکار را به یاد میآورد.
از هنرمندان معروف سبک ناتورالیسم می توان؛ جان کنستابل، توماس کول، ژان باتیست کامیل کورو، تئودودر روسو و ژول باستین لوپاژ را نام برد.
-
هنرمندان سبک ناتورالیسم چه اهدافی را در نقاشی دنبال می کردند؟
یکی از عناصر اصلی ناتورالیسم در هنر، شیوه ای است که احساسات منطقه گرایی و ناسیونالیستی را در خود جای داده است. نقاشان طبیعت گرا زیبایی شناسی خود را به مکان های خاصی گره می زدند، اغلب مناطقی که هنرمندان از نزدیک می شناختند و دارای ارزش احساسی بودند. مورخان هنر بر این باورند که این گرایش به نقاشی صحنههایی که برای بسیاری از مردم آشناست، جزء لاینفک دموکراتیک کردن هنر بوده است. موضوعات نقاشی های طبیعت گرا برای بینندگان وسیع تری آشنا و احساسی بود.
علاوه بر این، ناتورالیسم در تلاش برای ادغام شکل انسانی در این صحنه های روزمره و مناظر منحصر به فرد بود به این ترتیب می توان هنر ناتورالیستی را به عنوان تلفیقی از جلوه ها و تکنیک های نقاشی منظره رمانتیک با ایدئولوژی رئالیسم تفسیر کرد کرد.
ناتورالیسم چیست؟|هنگامه امیری نژاد ناتورالیسم چیست؟|هنگامه امیری نژاد
جان کنستبل، نقاش بریتانیایی، به خاطر ایجاد انقلابی در نقاشی منظره قرن نوزدهم شهرت دارد. او نقاشی منظره به سبک ایده آل آن دوره را رد کرد و در عوض به بازنمایی واقع گرایانه از جهان طبیعی پرداخت و به این ترتیب نفوذ او در سراسر اروپا فرانسه، جایی که کارهای او خیلی زودتر از بریتانیا تجلیل شد گسترش یافت.
توماس کول، نقاش بریتانیایی-آمریکایی، به خاطر ثبت زیبایی مناظر آمریکا، به ویژه آنهایی که در اطراف دره رودخانه هادسون در ایالت نیویورک قرار دارند، شناخته شده است. از کول اغلب به عنوان پدر مدرسه رودخانه هادسون یاد می شود، در نگاه اول، نقاشی های توماس کول از دره رودخانه هادسون، زیبایی و عظمت چشم انداز گسترده آمریکا را در فصول مختلف و الگوهای آب و هوایی نشان می دهد. اما کول معتقد بود که نقش هنر این نیست که یک صحنه را به صورت واقع بینانه ارائه کند، بلکه بیشتر به بیننده درس اخلاقی یا معنوی بدهد.
نقاش فرانسوی ژان باتیست کامیل کورو از اواخر دهه 1820 به بعد مکرر به جنگل فونتنبلو سفر کرد و در آنجا با مدرسه نقاشان باربیزون آشنا شد. کورو در نقاشی خود در سال 1830، جنگل فونتنبلو، منظره ای ناهموار را به عنوان موضوع اصلی خود، با سایه های عمیق و نور طبیعی نقاشی کرد. او یکی از اولین نقاشانی بود که با سه پایه خود در محل کار کرد. این تکنیک هوای باز بعدها توسط نقاشان امپرسیونیست مانند کلود مونه معروف شد.
تئودور روسو نقاش فرانسوی مکتب باربیزون بود. نقاشیهای او که حومه شهر فرانسه را به تصویر میکشد با ناتورالیسم چشمگیر خلق شدهاند آثار او، همراه با دیگر نقاشان مکتب باربیزون، تأثیر زیادی بر ژانر نقاشی منظره گذاشت و الهام بخش نسل بعدی امپرسیونیست های فرانسوی بود.
نقاش فرانسوی ژول باستین لوپاژ با بوم های صادقانه خود که زندگی روستایی را به تصویر می کشد، دنیای هنر را مجذوب خود کرد. باستین-لپاژ در نقاشی پیشگامانه خود در سال 1887 با عنوان Hay Making هیچ تلاشی برای رمانتیک کردن تصویر انجام نداد. این دو کارگر زمین را به تصویر می کشد که پس از یک روز کار خسته و خسته در یک مزرعه یونجه استراحت می کنند. دقت حالات چهره و ژستهای فرورفته سوژهها و همچنین جزئیات در منظره طبیعی، نقاشی را به عنوان یکی از نمادینترین آثار ناتورالیسم توصیف میکند.