سوالی داری؟
نام و نام خانوادگی
شماره همراه
درخواست مشارکت
سرمایه گذاری در سامانه
سرمایه گذاری در یک یا چند دوره
خرید حق انحصاری یک دوره خاص
شرح خواسته شما
Delete file
آیا مطمئن هستید که می خواهید این فایل را حذف کنید؟
Message sent Close

مکمل شناسی 0 تا 100 گلوتامین

مکمل شناسی 0 تا 100 گلوتامین بر اساس کتاب دایره المعارف مکمل شناسی کاربردی استاد سجاد عارفی نیا

گلوتامین چیست؟
فراوان‌ترین اسیدآمینه موجود در بدن است. عمدتاً در عضلات سنتز و ذخیره می‌شود. گلوتامین در تعدادی از واکنش‌های مهم مربوط به‌سلامت و بازیابی ورزشکار شرکت دارد. گلوتامین به‌عنوان یک ماده‌ی ناشناخته ضروری، طبقه‌بندی‌شده است. بدین معنا که تحت شرایط طبیعی، بدن مقداری کافی از این ماده را برای حمایت از نیازهای فیزیولوژیک تولید می‌کند. به‌طورکلی گلوتامین به شکل دو منبع پروتئینی گیاهی وجود دارد که تصور می‌شود ممکن است ورزشکاران به مقادیر بیشتری نیاز داشته باشند تا استرس ناشی از تمرینات بدنی سنگین را جبران کنند.

گلوتامین چگونه عمل می‌کند؟
دوره‌های طولانی تمرین و همچنین رقابت‌های فوق استقامتی، ازجمله صخره‌نوردی، ورزش‌های سه‌گانه طولانی و ماراتن، با افت قابل‌توجهی در سطح گلوتامین پلاسما همراه است. مصرف مکمل گلوتامین می‌تواند به تعدیل این افت کمک کند و درنتیجه سبب تقویت سیستم ایمنی ورزشکاران شود. گلوتامین سبب افزایش سنتز پروتئین و درنتیجه کمک به حفاظت از ورزشکاران در مقابل شکست عضلانی می‌شود.

مزیت عملکرد:
ورزشکاران ممکن است از بهبود پاسخ ایمنی و ریکاوری در دوره‌های تمرینی سنگین و همچنین افزایش توانایی در بازیابی از آسیب‌های ورزشی و تروماها بهره‌مند شوند.
گلوتامین می‌تواند برای ورزشکارانی که علائم فرسودگی‌های شغلی و یا بیش تمرینی مانند خستگی، بیماری‌های مکرر و عملکرد ضعیف را تجربه می‌کنند منفعت داشته باشد.

پژوهش‌ها:
مطالعه در سال 2012 بر روی ورزشکاران فرا استقامتی تائید کرد که تمرین و رقابت سنگین می‌تواند بر سطوح گلوتامین پلاسما تأثیر بگذارد. این مطالعه کاهش 19 درصدی در این سطوح در مردان ورزیده را با انجام آزمایش 24 ساعته استقامتی از ورزش‌های قایقرانی، دوومیدانی و دوچرخه‌سواری گزارش داد. حتی بااین‌وجود، سطح گلوتامین عضلانی تا حد زیادی بدون تغییر می‌ماند. علاوه بر این، مطالعات متعددی، تأثیر مکمل سازی گلوتامین بر روی تغییرات پس از تمرین در جنبه‌های مختلف عملکرد ایمنی را نشان نداده است. تصور می‌شود که افت سطح گلوتامین در طول ورزش ممکن است به‌تنهایی به‌اندازه کافی مهم نباشد تا بتواند عملکرد سیستم ایمنی ورزشکاران سالم را بهبود دهد. حتی بااین‌وجود در شرایط کاتابولیک شدید، همان‌طور که با آسیب تروماتیک دیده می‌شود، سطوح گلوتامین درون‌سلولی می‌توانند بیش از 50% کاهش یابد و غلظت پلاسما می‌تواند 30% کاهش یابد. در این حال، مکمل گلوتامین، قطعاً یک جز مغذی برای تمام جنبه‌های بازیابی ازجمله قابلیت ایمنی و ترسیم بافتی می‌شود.

استفاده رایج:
گلوتامین در قرص، کپسول و به شکل پودر موجود است و اغلب به نوشیدنی‌های ورزشی متمرکز به بازیابی و ژل و آدامس‌های انرژی‌زا اضافه می‌شود. دوزهای حمایت‌شده در پژوهش‌ها در طول دوره بازیابی و تمرینات شدتی 5/1 تا 5/4 گرم به‌طور جداگانه‌ای باید قبل، حین و پس از تمرین و بین وعده‌های غذایی تقسیم شود. به‌علاوه اینکه دوزهای مشابه می‌تواند 30 دقیقه طول بکشد تا عملکرد استقامتی را افزایش دهد.

نگرانی‌های سلامتی:
دریافت حاد گلوتامین توسط ورزش‌کاران در دوزهای روزانه 20 تا 30 گرم به مدت 2 هفته می‌تواند قابل‌تحمل باشد، اگرچه در تعداد کمی از مصرف‌کنندگان علائمی همچون یبوست و نفخ گزارش‌شده است.

کارایی اضافی:
به‌عنوان یک متابولیت واسط مهم در چرخه متابولیک کربس، گلوتامین برای کمک به توسعه فسفوکراتین و گلیکوژن در فیبرهای ماهیچه‌ای به‌ویژه نوع 1 (فیبرهای کند انقباض یا رشته‌های هوازی) که ممکن است استقامت را گسترش دهد کمک کند. در یک مطالعه‌ی کوچک از فوتبالیست‌ها در مسابقات نشان داد که مصرف کربوهیدرات گلوتامین محلول قبل از مسابقه که حاوی 50 گرم مالتودکسترین و 5/3 گرم گلوتامین است در افزایش مسافت طی شده توسط ورزشکاران و طول مدت تحمل به ورزش متناوب و کاهش احساسات ذهنی در مورد خستگی را نسبت به مصرف محلول کربوهیدرات به‌تنهایی، مؤثرتر است.

مکمل شناسی 0 تا 100 گلوتامین​

شما هم نظر، تجربه و هر آنچه میدونی در مورد گلوتامین بنویس :

0 0 رای ها
اولین ستاره از چپ رو بزن
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات متفاوت
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
گروه، سازمان، شرکت

امکان ارائه دوره برای سازمان‌ها، شرکت‌ها و مجموعه‌های ورزشی

سیستم آموزشیِ خاص​

امکانات منحصر به فرد آموزشی، آنالیز میزان پیشرفت شرکت کنندگان

ویژه فارسی زبانان سراسر دنیا

ویژه فارسی زبانان سراسر دنیا در حوزه‌های چهار گانه آموزشی

سامانه آموزش آنلاین فینیور 16

ساختار یوزرفرندلی و پاسخگویی آنلاین و دردسترس

شرکا
بازدید
همکاران
img2 1

به ما بپیوندید | با هم موفق خواهیم شد

با هر توانایی و با هر علاقه‌ای در حوزه آموزش آنلاین با ما همکاری نمایید از هم اینک منتظر همراهی و همکاری شما هستیم با بسترهای مالی دقیق و کارا.

Layer 1
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x
پشتبانی
1
Scan the code
از بین کارشناسان آنلاین پاسخ خواهند داد
درود، با 5 پشتیبان آنلاین، چه کمک و راهنمایی لازم داری؟ تلاش می‌کنیم در اولین زمان ممکن پاسخگو باشیم پس پیام خود را بگذارید ...