سبک پست امپرسیونیسم چیست؟ 0 تا 100هنگامه امیری نژاد
مقاله جامع
انواع سبک های هنری
جامع ترین مقاله شناخت سبک های هنری به زبان فارسی
در این مقاله فرا خواهیم گرفت :
سبک پست امپرسیونیسم چیست؟
-
هنرمندان این سبک بیشتر بر روی چه عواملی تاکید دارند؟
-
هنرمندان پست امپرسیونیسم ابتدا با کدام جنبش هنری همراه شدند؟
پست امپرسیونیسم در چه سالهایی شکل گرفت؟
-
آیا می توان ادعا کرد پست امپرسیونیسم دقیقا در چه تاریخی شکل گرفت؟
-
اصطلاح پست امپرسیونیسم را اولین بار چه کسی به کار گرفت ؟
موضوع و محور اصلی آثار پست امپرسیونیسم چیست؟
-
شاکله اصلی و مشترک پست امپرسیونیسم چه بود؟
تفاوت امپرسیونیسم و پست امپرسیونیسم چیست؟
هنرمندان مشهور پست امپرسیونیسم چه کسانی هستند؟
پل سزان که بود؟
-
آثار مشهور پل سزان کدام نقاشی ها هستند ؟
پل گوگن که بود؟
-
آثار مشهور پل گوگن کدام نقاشی ها هستند ؟
ژرژ سورا که بود؟
-
آثار مشهور ژرژ سورا کدام نقاشی ها هستند ؟
سبک های منشعب از پست امپرسیونیسم کدام ها هستند؟
-
منتقدان هنرمندان جنبش پست امپرسیونیسم را به چند گروه اصلی تقسیم بندی کردند؟
سبک نئو امپرسیونیسم| Neo-Impressionism چیست؟
-
سبک نئو امپرسیونیسم| Neo-Impressionism توسط چه کسی رهبری می شد؟
-
هنرمندان مشهور سبک نئو امپرسیونیسم| Neo-Impressionism چه کسانی هستند؟
سبک سمبولیسم| symbolism چیست؟
-
هنرمندان مشهور سبک سمبولیسم| symbolism چه کسانی هستند؟
جنبش نبی ها| Les Nabis چیست؟
-
هنرمندان مشهور گروه نبی ها| Les Nabis چه کسانی بودند؟
سبک کلویزونیسم| Cloisonnism چیست؟
-
هنرمندان مشهورسبک کلویزونیسم| Cloisonnism چه کسانی بودند؟
سبک پست امپرسیونیسم|Post-Impressionism چیست؟
در تعریف سنتی، هنر راهی برای بازنمایی دنیای بیرون توسط هنرمندان به دیگران بوده است. اما به مرور زمان نقاشی از حالت سنتی خود خارج شد و هنرمندان با این سوال مواجه شدند؛ که آیا می توانند از طریق هنر و به تصویر در آوردن محیط پیرامون خود، افکار و احساسات درون خود را به نمایش بگذارند؟
پست امپرسیونیسم اصطلاحیست که طیف وسیعی از سبک های هنری متمایز را در برمی گیرد و همگی این سبک ها یک هدف مشترک دارند :
“تکامل جنبش امپرسیونیسم“.
این اصطلاح به طور کلی برای آثار هنرمندانی چون پل سزان، وینسنت ون گوگ، و پل گوگن که آثارشان از امپرسیونیسم فاصله گرفته بود، به کار برده می شود. همانطور که ذکر شد؛ نمی توان این جنبش را به طور دقیق یک سبک با ویژگی های مشخص به شمار آورد؛ زیرا پست امپرسیونیسم شیوه های مختلفی را که هر هنرمند به سبک شخصی خود انتخاب می کند در بر می گیرد.
-
هنرمندان این سبک بیشتر بر روی چه عواملی تاکید دارند؟
با وجود تفاوت های موجود در سبک هر هنرمند، چند ویژگی ثابت مشخص کننده پست امپرسیونیسم می باشد. هنرمندان این سبک بر روی عواملی چون استحکام ساختار و صراحت فرم تمرکز داشته و با تاکید بر بیان درونی به کمک رنگ و شکل؛ طبیعت گرایی امپرسیونیسم را رد می کنند و از آن فراتر می روند.
-
هنرمندان پست امپرسیونیسم ابتدا با کدام جنبش هنری همراه شدند؟
هنرمندان پست امپرسیونیسم، هنرمندانی بودند که در ابتدا با امپرسیونیست ها همراه شدند و سبک امپرسیونیسم را گسترش دادند؛ اما برخی از آنها پس از مدتی تفکر و مطالعه محدودیتهای این سبک را رد کردند. آنها استفاده از رنگهای زنده، استفاده غلیظ از رنگ، ضربههای قلم موی متمایز و موضوعات واقعی که همگی شاکله هنر امپرسیونیستی بود را ادامه دادند، اما در عین حال تمایل داشتند که بر فرمهای هندسی تأکید کنند تا فرم را به عنوان جلوهای بیانگر تغییر دهند.
پست امپرسیونیسم در چه سالهایی شکل گرفت؟
پست امپرسیونیسم یک جنبش هنری گسترده بود که در اواخر قرن نوزدهم در فرانسه ظهور کرد و مسیر تاریخ هنر را در اواخر قرن نوزدهم و اوایل قرن بیستم تغییر داد.
-
آیا می توان ادعا کرد پست امپرسیونیسم دقیقا در چه تاریخی شکل گرفت؟
این جنبش در امتداد یا به نوعی در واکنش به امپرسیونیسم شکل گرفت و در طی سال ها تکمیل شد. در واقع گروهی از نقاشان جوان؛ برای دستیابی به سبکی هنری و مستقل از امپرسیونیست که در واقع برداشت نوری صرف بود؛ بر پایه احساسات گرایی و مضامین نمادین شروع به فعالیت کردند. این هنرمندان که اغلب به طور مستقل و با بیان شخصی مختص به خود کار می کردند، امروزه پست امپرسیونیست نامیده می شوند. بنابراین اذعان این که دقیقاً پست امپرسیونیسم در چه سالی شکل گرفت کمی دشوار به نظر می رسد.
-
اصطلاح پست امپرسیونیسم را اولین بار چه کسی به کار گرفت ؟
راجر الیوت فرای، منتقد هنری و هنرمند انگلیسی است، که بیشتر به عنوان قهرمان جنبشی که او پست امپرسیونیسم نامید، شناخته میشود. فرای پس از کشف سزان در سال 1906. از نحوه دور شدن نقاشان مدرن فرانسوی از ارادت امپرسیونیسم به ناتورالیسم و کشف احساسات عمیق از طریق رنگ هیجان زده شده بود و بر این باور بود که کار آنها هنر و فرهنگ بریتانیا را با ایده های جدید و نیرومند القا می کند و به آن جهت می دهد.
در حالی که بیشتر منتقدان هنری بریتانیایی هنوز در تلاش بودند تا جنبش امپرسیونیسم کلود مونه و اگوست رنوار را هضم کنند با نمایشگاهی که راجر فرای برای رد امپرسیونیسم تشکیل داد مواجه شدند. نمایشگاهی از نقاشان مدرن فرانسوی در سال 1910 در نگارخانه ای در لندن با عنوان “مانه و پست امپرسیونیستها” که توسط راجر فرای برگزیده شد.
موضوع و محور اصلی آثار پست امپرسیونیسم چیست؟
هنرمندان پست امپرسیونیست، در تلاش برای گسترش و در عین حال رد برخی از عادات و محدودیت های امپرسیونیست ها بودند. هنرمندان این سبک احساس می کردند که امپرسیونیست ها به خاطر اهمیت دادن و تاکید بسیار بر نمایش تاثیرات نوری و جوی از نمایش درست موضوع و اهمیت آن باز می مانند.
آنها به ترسیم موضوعات کم اهمیت مانند؛ چشم اندازهای طبیعی مورد تایید امپرسیونیستها علاقه ای نداشتند، بلکه نمایش انتزاعی و هماهنگی ساختارمند آثارشان بر ناتورالیسم و طبیعت گرایی ارجحیت داشت. این بدان معنا نیست که ترسیم موضوعات واقعی را در نقاشی خود حذف کنند، بلکه بیشتر تمایل داشتند بر نمایش فرم های هندسی تأکید کنند، و حتی اشکال و فرم ها را برای جلوه های بیانی تغییر دهند و از رنگ های غیر طبیعی یا دلخواه استفاده کنند.
-
شاکله اصلی و مشترک پست امپرسیونیسم چه بود؟
ویژگی های سبک پست امپرسیونیسم محدوده ای گسترده از روش های متفاوت را شامل می شود؛ چرا که هنرمندان این سبک به صورت شخصی و جدا از هم کار می کردند و از همین رو سبک هر هنرمند به گونه ای متفاوت از دیگری متصور می شد.
اما با تمام این ها چند ویژگی مشترک وجود داشت که شاکله اصلی پست امپرسیونیسم را می ساخت؛ به زبان دیگر تمامی سبک هایی که در زیر پرچم پست امپرسیونیسم فعالیت می کردند دارای ویژگی های مشترکی چون ذهنیت گرایی و پرداخت به موضوع، رنگ های غیر طبیعی و استفاده از طرح های هندسی و انتزاعی بودند.
در واقع پست امپرسیونیست ها معتقد بودند که یک اثر هنری نباید حول محور سبک، فرآیند یا رویکرد زیبایی شناختی بچرخد بلکه باید بر نمادگرایی تأکید کند، بر همین اساس پست امپرسیونیست ها به جای استفاده از موضوع به عنوان ابزار بصری یا وسیله ای برای رسیدن به هدف، آن را راهی برای انتقال احساسات می دانستند.
آنها همچنین برخلاف امپرسیونیستها که تلاش میکردند تأثیر نور طبیعی بر موضوعات را به تصویر بکشند، از یک پالت رنگ مصنوعی به عنوان راهی برای به تصویر کشیدن ادراکات هیجانمحور خود از دنیای اطراف خود استفاده کردند. رنگ های اشباع شده، سایه های چند رنگ و طیف های رنگی غنی در بیشتر نقاشی های پست امپرسیونیسم مشهود است و رویکرد خلاقانه و تخیلی هنرمندان را به بازنمایی ثابت می کند.
تفاوت امپرسیونیسم و پست امپرسیونیسم در چیست؟
جنبش های هنری امپرسیونیسم و پست امپرسیونیسم، به عنوان دو جنبش تاثیرگذار قرن نوزدهم (اواخر قرن نوزده) فرانسه به شمار می آیند، که در پی هم و به نوعی در جهت تکمیل هم گسترش یافتند. در یک کلام هر دو سبک هنری در تلاش برای نمایش زندگی واقعی هستند؛ اما در نحوه بازنمایی متفاوت از هم عمل می کنند. پست امپرسیونیست ها جهان را به گونه واقعی و شبیه به عکس به تصویر نمی کشند بلکه از رنگ، شکل و فرم مدد می گیرند تا احساس و هیجان را به اثر خود اضافه کنند.
در مقاله امپرسیونیسم ذکر شد که هنرمندان این جنبش در جهت نفی سالن های تحت کنترل دولت شروع به برپایی نمایشگاههای مستقل کردند و به ترسیم مناظر و صحنههای معاصر زندگی مدرن با تاکید بر ثبت لحظات و تأثیر زودگذر نور و حرکت پرداختند. در مواجهه مستقیم با طبیعت و زندگی مدرن شهری، امپرسیونیست ها با پیشینیان خود متفاوت بودند، زیرا آنها در هوای آزاد نقاشی می کردند و از پالت رنگ های خالص استفاده می کردند.
آنها مایل بودند آثاری خلق کنند که بازتاب دهنده دنیایی باشد که در آن زندگی می کردند. عامل اصلی پیوند آنها تمرکز بر این بود که چگونه نور می تواند یک لحظه در زمان را تعریف کند. بارزترین ویژگی امپرسیونیسم در نقاشی، تلاش برای ثبت دقیق و عینی واقعیت بصری از نظر تأثیرات گذرا نور و رنگ بود، از همین رو نقاش امپرسیونیست در پی آن بود که دریافت بصریِ آنی از یک صحنه، به خصوص منظره طبیعی را ثبت کند؛ بنابراین به نقاشی در هوای آزاد و در دامان طبیعت که نقاشان باربیزون قبلاً آزموده بودند روی آورد.
در مقابل پست امپرسیونیست ها؛ نگرانی امپرسیونیستها را در مورد ارائه طبیعت گرایانه نور و رنگ رد کردند و با تاکید بر محتوای نمادین، نظم رسمی و ساختارگونه نقاشی را ترجیح دادند. در حالی که پاریس بدون شک سرچشمه پست امپرسیونیسم بود، تأکید بر محتوای نمادین و بیانگر به این معنی بود که زندگی شهر دیگر موضوع غالب هنرمندان نیست. پس از آن، بسیاری از نقاشان سبک زیبایی شناسی فردی خود را در خارج از پاریس توسعه دادند.
هنرمندان امپرسیونیست بیشتر از رنگ های اصلی استفاده می کردند و برای ساختن رنگ های فرعی تنها آن ها را بصورت ضربات کوتاه و منقطع قلمو کنار هم قرار می دادند. به همین خاطر تصاویر امپرسیونیستی از نزدیک نامفهوم به نظر می رسند و اشکال و فرم ها زمانی قابل تشخیص از یکدیگر هستند که از فاصله معین و تقریباً دورتری به تابلو نگاه شود.
در این میان پست امپرسیونیست ها استفاده از رنگ های زنده، استفاده غلیظ از رنگ، ضربه های قلم موی متمایز و استفاده از رنگ های غیر طبیعی یا دلخواه را گسترش دادند.
هنرمندان مشهور پست امپرسیونیسم چه کسانی هستند؟
بررسی اصولی ویژگی های بصری و بیانی خط، الگو، رنگ و ماهیت نمادین موضوع در پست امپرسیونیسم بر عهده چهار نقاش این جنبش بود که آن را در جهات متفاوت گسترش دادند:
ژرژ سورا، پل سزان، وینسنت ون گوگ و پل گوگن.
این هنرمندان همگی در ابتدا شیوه های نقاشی امپرسیونیستی را پذیرفته بودند، اما بعد از مدتی احساس کردند که اصول و عناصر سنتی را در اثر توجه و تمرکز و پیگیری رسیدن به احساسات لحظه ای نور و رنگ نادیده گرفته اند. با وجود اینکه این هنرمندان هرکدام اسلوب خود را برای نقاشی داشتند اما همگی از مؤثرترین هنرمندان پست امپرسیونیسم می باشند.
پل سزان Paul Cezanne که بود؟
پل سزان در 19 ژانویه 1839 در اکس، فرانسه به دنیا آمد. فیلیپ آگوست، پدرش، به عنوان یکی از بنیانگذاران یک شرکت بانکی فرانسوی، تجارت کاملاً موفقی داشت. از این رو، این هنرمند شرایط حضور در یک مدرسه خوب را داشت که به افزایش مهارت های او کمک کرد.
سزان، نقاش پست امپرسیونیست فرانسوی، یکی از تأثیرگذارترین هنرمندان در تاریخ نقاشی مدرن بود. آثار و ایدههای او بر رشد زیباییشناختی هنرمندان قرن بیستم و جنبشهای هنری مانند کوبیسم و فوویسم تأثیر گذاشت. در واقع می توان گفت سزان پلی بین امپرسیونیسم اواخر قرن نوزدهم و خط جدید هنری اوایل قرن بیستم؛کوبیسم ایجاد کرد. او تلاش کرد تا ترکیبی ایده آل از بازنمایی طبیعت گرایانه، بیان شخصی و نظم تصویری انتزاعی ایجاد کند.
اگرچه سزان هرگز به طور کامل با امپرسیونیسم همسو نشد، اما در اولین نمایشگاه امپرسیونیسم نقاشیهایی را به نمایش گذاشت. در بومهای نقاشی این سالها، او رنگهای درخشانی ساخت و شروع به نقاشی در فضای باز کرد، در این دهه بود که سزان شروع به بررسی رابطه بین رنگ و فرم کرد.
پس از شروع جنگ فرانسه و پروس، سزان پاریس را به مقصد جنوب ترک کرد و شروع به نقاشی مناظر کرد. در اینجا بود که سزان رویکرد تحلیلی خود را به نقاشی توسعه داد، که در آن به دنبال نشان دادن عمق از طریق رنگ و هندسه بود. او مشاهده کرد: «همه چیز در طبیعت از کره، مخروط و استوانه الگوبرداری شده است و باید نقاشی را از این پیکره های ساده بیاموزید.»
وینسنت ون گوگ Vincent van gogh که بود؟
Vincent willem van gogh وینسنت ویلم فان خوخ که در زبان فارسی به نام ونسان یا وینسنت ون گوگ شناخته می شود، یکی از بزرگترین نقاشان سبک پست امپرسیونیسم بود که پس از مرگ به ویژه به خاطر منتشر شدن مجموعه نامه نگاری هایش با برادر کوچکتر خود تئو؛ به عنوان یکی از مشهورترین نقاشان تاریخ هنر غرب مشهور شد.
او در طول دوران کوتاه حرفه ای خود، حدود 2100 اثر هنری از جمله حدود 860 نقاشی رنگ روغن خلق کرد که بیشتر آنها مربوط به دو سال آخر زندگی او هستند. این آثار شامل مناظر، طبیعت بی جان، پرتره و خودنگاره هستند که با رنگ های جسورانه و قلم گذاری های دراماتیک، برجسته و رسا خلق شده اند و به پایه های هنر مدرن کمک کردند.
او که از نظر تجاری موفق نبود، با افسردگی و فقر شدید دست و پنجه نرم کرد و در نهایت به نقل از یک روایت رایج در سی و هفت سالگی با خودکشی به زندگی خود پایان داد.
وینسنت ون گوگ در طول 10 سال فعالیت هنری خود یک سبک شخصی زنده خلق کرد که به دلیل رنگ های چشمگیر، رنگ های ضخیم بر روی قلم مویش، القای حس حرکت، ضربات قلم موی جسورانه و دراماتیک و غلیظش که بیانگر احساسات بود معروف است. او لایه ضخیمی از رنگ را روی بوم میگذارد، به این ترتیب ضربههای قلم مو بیشتر به چشم میآید و بافت خاصی به نقاشی افزوده می شود.
پل گوگن Paul Gauguin که بود؟
یوژن هانری پل گوگن، متولد 7 ژوئن 1848 در پاریس، نقاش، چاپگر و مجسمهساز فرانسوی بود. آثار این هنرمند با عناوین پست امپرسیونیست، سنتتیک و سمبولیسم طبقهبندی شدهاند، و بخشی از شهرت او به خاطر رابطه و همکاری اش با وینسنت ون گوگ و همچنین تبعید خودخواستهاش در تاهیتی، پلینزی فرانسه می باشد. گوگن در حدود سال 1874 با پیسارو ملاقات کرد و زیر نظر این هنرمند مسن تر شروع به مطالعه برای تسلط بر تکنیک های نقاشی و طراحی کرد.
او یک هنرمند فرانسوی بود که اکنون در زمره مهمترین نقاشان جنبش هنری پست امپرسیونیسم قرار می گیرد، که امپرسیونیسم را گسترش داد و در عین حال محدودیت های آن را رد کرد و بر کیفیت های انتزاعی و محتوای نمادین تأکید داشت. گوگن در طول دوران زندگی خود مورد قدردانی قرار نگرفت، اما پس از مرگش به شهرت رسید. آزمایش او با رنگ و استفاده از نمادگرایی، هنر مدرن را تحت تاثیر قرار داد و از برجسته ترین چهره های جنبش سمبولیستی به شمار می رود.
گوگن همچنین بر هنرمندانی چون چون هانری ماتیس، پابلو پیکاسو، ژرژ براک، آندره دراین، و جنبشهای اوایل قرن بیستم مانند فوویسم، کوبیسم و اورفیسم و تاثیر گذار بود. او تحت تأثیر هنرهای عامیانه و چاپ های ژاپنی به سمت هنر کلویزونیسم رفت که توسط منتقد هنری ادوارد دوجاردین به اسم نام گرفت.
گوگن در آثار خود به مبانی کلاسیک و ساخت و ساز رنگ توجه زیادی نداشت و همچنین در آثارش کمتر می توان تاثیرات پرسپکتیو را مشاهده کرد. در آثار متاخر او دو عنصر رنگ و فرم از ارزش یکسانی برخوردارند.
ژرژ سورا Georges Seurat که بود؟
ژرژ پیر سورا در 2 دسامبر 1859 در پاریس، فرانسه به دنیا آمد. سورا اولین درس های هنری خود را از یک عمویش دریافت کرد. او تحصیلات رسمی هنری خود را در حدود سال 1875 آغاز کرد.
در آوریل 1879 از چهارمین نمایشگاه امپرسیونیسم بازدید کرد و آثار جدید رادیکال نقاشان امپرسیونیست کلود مونه و کامیل پیسارو را دید. روشهای امپرسیونیستها برای انتقال نور و فضا بر تفکر خود سورات در مورد نقاشی تأثیر گذاشت.سورا همچنین به علم پشت این هنر علاقه مند بود و در مورد ادراک، تئوری رنگ ها و قدرت روانی خط و فرم به خوبی مطالعه کرد.
ژرژ سورا، بنیانگذار مکتب نئو امپرسیونیسم فرانسوی در قرن نوزدهم است که تکنیک او برای به تصویر کشیدن بازی نور با استفاده از ضربه های قلم موی ریز و به کارگیری رنگ های متضاد به عنوان پوینتیلیسم شناخته شد. او به جای ترکیب رنگها روی پالت خود، نقاط رنگی خالص را روی بوم می گذاشت. هنگامی که او رنگ ها را در کنار هم قرار می داد، از فاصله دور به نظر می رسید که رنگ ها با هم ترکیب می شوند و از طریق اختلاط نوری جلوه های رنگی درخشانی ایجاد می شد.
سبک های منشعب از پست امپرسیونیسم کدام ها هستند؟
همانطورکه ذکر شد پست امپرسیونیسم یک جنبش هنری عمدتاً فرانسوی بود که از آخرین نمایشگاه امپرسیونیسم تا تولد جنبش فوویسم، توسعه یافت.جنبشی متشکل از گروه ها یا سبک های هنری مختلف که در آن؛ بر مفاهیم سمبولیک و نمادین، موضوعات و مضامین شخصی هنرمندان و ادراک فردی به جای باز آفرینی آنچه به سادگی در جهان اطراف به چشم می خورد تاکید بیشتری می شد و تأکید گسترده آن بر کیفیتهای انتزاعی یا محتوای نمادین محل تشکیل جنبش های مختلف دیگر شد.
-
سبک های مشخصی که در زیر عنوان جنبش پست امپرسیونیسم شکل گرفتند عبارتند از:
-
Neo-Impressionism – symbolism – pointillism – Cloisonnism -Les Nabis
سبک نئو امپرسیونیسم Neo-Impressionism چیست؟
نئو امپرسیونیسم جنبشی در نقاشی فرانسوی بود که عمدتاً از سال 1886 تا 1906، توسط ژرژ سورا به عنوان نظریه پرداز اصلی و نیز سخنگوی برجسته آن، پل سینیاک رهبری می شد. این جنبش در برابر امپرسیونیسم که طبیعت را بر اساس تاثیرات واقعی نور ثبت می کردند ایجاد شد به این صورت که نئو امپرسیونیست ها اصول علمی نورور نگ را برای ایجاد ترکیبات و جلوه های بصری از پیش تعیین شده و کاملاً رسمی به کار می گرفتند.
به جای اشکال مبهم امپرسیونیسم ، اشکال نئوامپرسیونیسم استحکام و وضوح داشتند و برای آشکار کردن روابط دقیق بین آنها ساده شده بودند. بر خلاف امپرسیونیست ها که تمایل داشتند به “غریزه و الهام لحظه” تکیه کنند، آنها رویکردی منطقیتر و علمیتر داشتند و به آرامی با نقاط ریز و پراکنده رنگهای روشن کار میکردند تا جلوههای بصری درخشان ایجاد کنند.
این تکنیک دقیق رنگ آمیزی که بر جداسازی رنگ ها و اصل نوری اختلاط رنگ متمرکز بود، عنوان پوینتیلیسم شناخته شد.
-
هنرمندان مشهور سبک نئو امپرسیونیسم| Neo-Impressionism چه کسانی بودند؟
نئو امپرسیونیسم توسط ژرژ سورا|Georges Seurat، که نظریه پرداز اصلی و مهم ترین هنرمند آن بود، و پل سینیاک|Paul Signac، هنرمند مهم و سخنگوی اصلی جنبش، رهبری می شد.
از دیگر نقاشان نئو امپرسیونیست عبارتند از: هانری-ادموند کراس| Henri-Edmond Cross، آلبر دوبوآ پیله|Albert Dubois-Pillet، ماکسیمیلیان لوس|Maximilien Luce، تئو ون ریسلبرگه|”Théo” van Rysselberghe ، و مدتی هم کامیل پیسارو|Camille Pissarro نقاش امپرسیونیست.
سبک سمبولیسم symbolism چیست؟
نمادگرایی یکی از ویژگی های مهم در بسیاری از آثار پست امپرسیونیستی است. بسیاری از نقاشان این جنبش از موضوعات واقعی نقاشی های خود به عنوان نمادی برای ایده های بزرگتر استفاده می کردند.سمبولیسم در ابتدا به عنوان یک جنبش ادبی فرانسوی در دهه 1880 توسعه پیدا کرد.البته آغاز این جنبش را می توان از سال 1886 دانست، زمانی که نویسنده ای به نام ژان موراس مانیفست(بیانیه) سمبولیسم معروف خود را منتشر کرد.
این مانیفست اعلام کرد که از هر شخص، عنصر طبیعی و یا شیء باید برای باید برای نشان دادن نمادی از یک ایده یا احساس عمیق تر استفاده شود.سمبولیسم در ادبیات از سمبولیسم در هنر متمایز است اگرچه این دو در بسیاری از جنبه ها مشابه بودند. در نقاشی، سمبولیسم سبکی خارق العاده و رویایی بودکه که بهعنوان واکنشی در برابر سبک های چون رئالیسم و ناتورالیسم و همچنین گرایشهای امپرسیونیستی پدیدار شد.
در واقع نقاشان سمبولیست بر این باور بودند که هنر باید یک احساس یا ایده را منعکس کند نه اینکه جهان طبیعی را به شیوه ای عینی و شبه علمی که توسط رئالیسم و امپرسیونیسم تجسم یافته است بازنمایی کند. با بازگشت به بیان شخصی که رمانتیک ها در اوایل قرن نوزدهم از آن حمایت کردند، آنها احساس کردند که ارزش یا معنای نمادین یک اثر هنری از بازآفرینی تجربیات احساسی در بیننده از طریق رنگ، خط و ترکیب نشات می گیرد. در نقاشی، سمبولیسم بیانگر ترکیبی از فرم و احساس، واقعیت و ذهنیت درونی هنرمند است.
-
هنرمندان مشهور سبک سمبولیسم| symbolism چه کسانی هستند؟
نقاشان پست امپرسیونیست مانند پل گوگن ، وینسنت ون گوگ و همچنین نابی ها را می توان در جنبه های خاصی از هنر خود سمبولیست دانست.در مقاله ای درباره پل گوگن که در سال 1891 منتشر شد، آلبرت اوریر اولین تعریف از سمبولیسم را به عنوان زیبایی شناسی ارائه کرد و آن را به عنوان دیدگاه ذهنی یک هنرمند توصیف کرد که از طریق سبک ساده شده و غیر طبیعی بیان می شود و گوگن را به عنوان رهبر آن ستایش می کند.
با این حال، اساس سمبولیسم در اوایل دهه 1870 توسط نسل قدیمیتری از هنرمندان و نقاشانی که واقعاً نماینده آرمانهای زیباییشناسی سمبولیستی هستند مانند:
گوستاو مورو|Gustave Moreau، پیر پووی دو شاوان|Pierre Puvis de Chavannes و اودیلون ردون|Odilon Redon ایجاد شد.
جنبش نبی ها Les Nabis چیست؟
نبی ها نقاشانی بودند که مجذوب زیبایی شناسی آثار گوگن شدند و چند نمایشگاه از آثارشان در پاریس برگزار کردند. هنرمندان این جنبش که از سال 1888 تا 1900 در پاریس فعالیت می کردند در زمینه گرافیک تاثیر بسیاری داشتند. گروه نبی ها نام خود را از کلمهی عبری نبیم- Nebiim یا همان پیامبران گرفته است. این نام را شاعری به نام کازالیس محتملاً در ارتباط با تلقی این نقاشان از شیوه کار گوگن به مثابه نوعی تذهیب مذهبی پیشنهاد کرد. همچنین این گروه روابط نزدیکی با نقاشان نمادگرا داشتند.
-
هنرمندان مشهور گروه نبی ها| Les Nabis چه کسانی بودند؟
مهم ترین اعضای این گروه عبارت بودند از :
پل سروزیه|Paul Serusier، ادوارد وویار|Edouard Vuillard, پیر بونار|Pierre Bonnard ،پل رانسون|Paul Ranson, موریس دنی|Maurice Denis, فیلیکس والوتون|Felix Vallotton, خاویر روسل |Ker-Xavier Roussel
سبک کلویزونیسم Cloisonnism چیست؟
کلویزونیسم یک سبک پست امپرسیونیستی است که با سطوح رنگی تخت و خطوط تیره مشخص می شود و توسط هنرمندان مدرن : Emile Bernard و Louis Anquetin در اواخر دهه 1880 توسعه یافت. این سبک با الهام از چاپ های چوبی ژاپنی و شیشه های رنگی قرون وسطایی خلق شد.
نقاشان کلویزونیست به جای ترکیب رنگ ها با یکدیگر برای ایجاد نقاشی های واقع گرایانه، ترجیح دادند رنگ های خود را در سطوح مجزا نمایش دهند. همانطور که گفته شد یکی دیگر از ویژگی های مهم نقاشی کلویزونیسم، خطوط پررنگ و ضخیم است که برای تعریف فرم به کار گرفته می شود.
این سبک به عنوان پاسخی به مشغله امپرسیونیست ها در نقاشی براساس مطالعه و به تصویر کشیدن نور در نظر گرفته شد، به این ترتیب که با دور شدن از تمرکز طبیعت گرایانه ؛ نقاشان می توانند ایده های هنری خود را با موضوعات ترکیب کنند تا فرم هایی قدرتمند و مدرن ایجاد کنند. هدف کلویزونیسم به تصویر کشیدن واقعیت عینی نیست، بلکه بیان یک دنیای درونی از احساسات است.
-
هنرمندان مشهورسبک کلویزونیسم| Cloisonnism چه کسانی بودند؟
امیل برنارد |Emile Bernard، پل گوگن |Paul Gauguin و لوئیس آنکتن|Louis Anquetin هنرمندان مشهور این سبک هستند.